Enhancing Students’ Performance in Integrated Project Course through Collaborative Learning and Open Artificial Intelligence Chatbot
DOI:
https://doi.org/10.56921/jumper.v3i2.198Kata Kunci:
Pembelajaran Kolaboratif, Chatbot Kecerdasan Buatan, Kajian Tindakan; Projek Tahun AkhirAbstrak
Ramai pelajar menghadapi cabaran yang berkaitan dengan konsep tertentu, menganggap penting untuk mendapatkan bimbingan tambahan untuk berjaya menyelesaikan projek semester akhir wajib mereka dalam Kursus Integrated Project. Keperluan ini timbul pada awal fasa pembangunan projek, dan individu ini secara konsisten menghadapi kesukaran dalam melaksanakan projek mereka. Cabaran tersebut berpunca daripada sifat rumit bahan kursus dan ketidakcukupan bimbingan yang sesuai. Akibatnya, sesetengah pelajar kadangkala menyampaikan hasil projek yang tidak lengkap dan mendapat markah yang rendah. Oleh itu, penyelidikan ini berusaha untuk meningkatkan prestasi projek semester akhir pelajar dengan menggunakan kaedah pembelajaran kolaboratif dan mengintegrasikan Chatbot Kepintaran Buatan sebagai intervensi. Kajian dijalankan pada sesi II 2022/2023 di Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, melibatkan 12 pelajar yang mengikuti Kursus Integrated Project dan mendapat markah di bawah lima semasa sesi pembentangan Demonstrasi Satu. Pengumpulan data termasuk skor rubrik dan jurnal reflektif, yang dianalisis berdasarkan peratusan rubrik sebelum dan selepas intervensi. Dapatan kajian menunjukkan peningkatan dalam markah rubrik sebelum dan selepas intervensi, menandakan peningkatan dalam prestasi berkaitan projek pelajar. Selain itu, jurnal reflektif memberikan pandangan tentang pengalaman pembelajaran pelajar dengan kedua-dua intervensi. Penyelidikan ini menyumbang kepada kefahaman pendidik tentang kaedah berkesan untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam Kursus Integrated Project dengan memanfaatkan teknologi dan pendekatan kontemporari. Inisiatif penyelidikan masa depan boleh mempelbagaikan lagi kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam kursus Integrated Project melalui penganjuran bengkel khusus berkaitan teknologi dan pengetahuan semasa yang berkaitan dengan pembangunan projek semester akhir.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 NORHAZALIANA BINTI AFFENDI
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.