Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Dakota untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi KPK dan FPB

Authors

  • Muh. Rais Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Nurjannah Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Andi Baso Kaswar Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.56921/cpkm.v2i2.81

Keywords:

Media Pembelajaran; Dakon Matematika; Matematika

Abstract

Mathematics is a part of science and takes an important part in the life and improvement of science, information and innovation. The purpose of this service is to explain the use of Dakota learning media (Mathematics Dakon) to attract students' interest in learning and also have fun in learning mathematics, especially on the KPK (Least Alliance Multiples) and FPB (Largest Fellowship Factor) materials. This community service was carried out at SD Negeri 83 Aruhu, Lamatti Riaja Village, Bulupoddo District. From February 23, 2022 to February 26, 2022, Dakota game-based learning activities are carried out in the classroom, with a total of 38 elementary school students, followed by students in grades IV, V and VI. There are three stages, namely the preparation, implementation and evaluation stages. that 86% of students at SD Negeri 83 Aruhu understand the subject matter taught through dakon games and 94% of students enjoy learning mathematics the learning process using mathematics dakon goes smoothly and students are interested in using mathematics dakon media.

References

Fatahillah, A. M., Mustamir, & Nurjannah. (2021). Keefektifan Aplikasi Macromedia Flash Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Kelas X SMKN 1 Sinjai. Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 13(1), 1–6.

Handayani, P., Suarjana, & Yudiana. (2017). Dakota (Dakon Matematika) sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Bilangan Cacah pada Siswa Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 105(2), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Handhika, J. (2012). Efektivitas media pembelajaran im3 ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 109–114. https://doi.org/10.15294/jpii.v1i2.2127

Hatim, M., Hadi, M., & Huda, M. M. (2019). Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Media Penanaman Konsep KPK dan FBB di Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.17509/ebj.v1i1.26221

Kurniawan, B. (2017). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN E-COMIC. Vol. 1 No.(Edudeena), 1–8.

Malau, N. (2018). FUN MATH CLASS PERMAINAN TRADISIONAL SEBAGAI SUMBER BELAJAR. Vol. 1 No.(Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidkan).

Mardhiah, A., & Ali Akbar, S. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Sma Negeri 16 Banda Aceh. Lantanida Journal, 6(1), 49. https://doi.org/10.22373/lj.v6i1.3173

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014

Muslihatun, A., Cahyaningtyas, L., Narendra, R., & Hasaleh, L. (2019). PEMANFAATAN PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK MEDIA PEMBELAJARAN : CONGKLAK BILANGAN SEBAGAI INOVASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA Pendahuluan. 15(1), 14–22.

Mutahharah, A., Dewi, D., Nurfadhilah, N., & Nurjannah, N. (2022). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Limit Fungsi Aljabar Kelas Xi Mipa 2 Upt Sma Negeri 1 Sinjai. ELIPS: Jurnal …, 3(September), 1–9. http://journal.unpacti.ac.id/index.php/ELIPS/article/view/531%0Ahttp://journal.unpacti.ac.id/index.php/ELIPS/article/download/531/332

Nailul R.R, C., Sholehah, H., Nurmahilawati, D., Mulyati, N. F. I. S., & Imron, F. (2022). Meningkatkan Profesionalisme Guru dengan PTK. JurnalPadegogik, 5(2), 1–2.

Nurjannah, N., Heriyanti, A., & Kaswar, A. B. (2022). Development of Moodle ’ s E-Learning as a Media in Mathematical Problem-Solving. 6(2), 223–234.

Octaviani, W. (2021). Permainan Dakon Sebagai Media Pembelajaran Baris dan Deret ( Dakon Baret ). 1, 53–60.

Purwasih, S. maya. (2020). Pemanfaatan Dakota dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi FPB dan KPK.

Rahmawati, F. (2020). The Influence of Dakota Media and Activeness on Student Achievement in. 2(2).

Santoso. (2010). No Title. Skema Dan Mekanisme Pelatihan: Panduan Penyelenggaraan Pelatihan.

Published

2023-09-30

How to Cite

Rais, M., Nurjannah, & Kaswar, A. B. (2023). Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Dakota untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi KPK dan FPB . Catimore: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 19–25. https://doi.org/10.56921/cpkm.v2i2.81