Pelatihan Teknik Dasar Penulisan Artikel Ilmiah bagi Guru SMK
DOI:
https://doi.org/10.56921/cpkm.v4i2.309Keywords:
Training, Basic Techniques, Writing, Scientific PapersAbstract
The implementation of this community service activity was carried out in response to the limited knowledge of teachers regarding scientific writing, even though scientific writing is a strategic component in supporting the professional development of teachers. Therefore, this activity aims to equip mathematics subject teacher forum (MGMP) teachers at vocational high schools (SMK) in Indragiri Hilir Regency with an understanding of the basic principles of scientific article writing, technical skills, and strategies for publishing scientific articles based on the result of classroom action research (PTK).
References
Aryani, A. (2024). Identifikasi Kesulitan Guru Dalam Menyusun Publikasi Ilmiah. Prosiding PITNAS Widyaiswara, 1, 507–516.
Asmara, R., & Kusumaningrum, W. R. (2020). Pendampingan Penulisan Karya Ilmiah Remaja Berstandar LKIR LIPI bagi Guru dan Siswa SMA Islam Terpadu Ihsanul Fikri Kabupaten Magelang. Widya Laksana, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jwl.v9i1.21760
Dwijayanti, R., Marlena, N., & Patrikha, F. D. (2017). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI) Bagi Guru-guru SMK di Kabupaten Jombang. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(2), 249–266. https://doi.org/10.21009/JPMM.001.1
Efferi, A. (2017). Peran PTAI dan Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik. QUALITY, 1(2), Article 2. http://dx.doi.org/10.21043/quality.v1i2.216
Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.17977/um050v1i2p128-135
Ihsan, M., Mutakhir, M., Irsal, M., Rudi, R., & Ismail, I. (2023). Pelatihan Penulisan Artikel Penelitian Tindakan Kelas Untuk Meningkatkan Minat Literasi Guru. Madaniya, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.53696/27214834.541
Kantun, S., Sedyati, R. N., Sholekhah, I., Widayani, A., & Mulyaningsih, W. (2023). Optimalisasi Keterampilan Menulis Karya Ilmiah Bagi Guru SMA/SMK. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(1), 113–117. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i1.12920
Lubis, S. S. W. (2017). Keterampilan Menulis Essai dalam Pembentukan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi PGMI UIN Ar-raniry Banda Aceh. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/pjp.v6i2.3338
Mawardi, M., Kristin, F., Anugraheni, I., & Rahayu, T. S. (2019). Penerapan Pelatihan Partisipatif Pada Kegiatan Penulisan Dan Publikasi Karya Ilmiah Bagi Guru SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p132-137
Putra, W. (2024). Analisis Kebijakan Karir Tenaga Pendidik. EL-Hadhary: Jurnal Penelitian Pendidikan Multidisiplin, 2(02), Article 02. https://doi.org/10.61693/elhadhary.vol202.2024.67-80
Rahman, F. R., Agustina, I. O., Fauziah, I. N. N., & Saputri, S. A. (2022). Pentingnya Keterampilan Dasar Mengajar untuk menjadi Guru Profesional Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 13265–13274. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10764
Ridwan, M., Am, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427
Santoso, B. W. J., Nugroho, Y., & Parapat, D. O. A. (2020). Pendidikan dan Pelatihan Penulisan Best Practice untuk Meraih Predikat Guru Berprestasi bagi Guru SMA Negeri 1 Semarang dengan Metode Special Projects Assignments. Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.15294/panjar.v2i2.43237
Widiana, I. W., Tristiantari, N. K. D., Rediani, N. N., Yudiana, K. E., & Sari, N. M. D. V. S. (2022). Pelatihan Penulisan dan Publikasi Artikel Ilmiah bagi Guru-Guru Sekolah Dasar. International Journal of Community Service Learning, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v6i2.52117
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Depi Fitraini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.